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Eddie Palmieri and McCoy Tyner – Kindred Spirits

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NEA Jazz Master and multiple Grammy Award winner Eddie Palmieri, often mentioned alongside jazz legend McCoy Tyner, is renowned for his unique fusion of Puerto Rican rhythms and jazz influences. Among his attributes is his mastery, which lies in his ability to create tension, resistance, and exhilarating musical climaxes.
McCoy Tyner started as a traditional hard-bop artist and later evolved into a dynamic post-bop performer, introducing a new improvisation approach with pentatonic chord progressions and quartal harmony.
McCoy and Palmieri play the piano percussively, have mighty left hands, and approach the piano with innovation and vision.
In 1964, after a performance at the Palladium Ballroom next door to Birdland, the late great trombonist Barry Rogers said to Palmieri, “I want you to hear this.” Palmieri recounted, “He took me to Birdland one Sunday to hear the original John Coltrane Quartet with Mr. Coltrane, bassist Jimmy Garrison, drummer Elvin Jones, and McCoy, who played a 15-2- minutes solo that continued building and building (the very definition of quartal harmony). He immediately became my mentor!”  
It’s a little-known fact that on February 20, 1982, at Carnegie Hall, Palmieri, and Tyner shared the stage in a historic performance billed as “Salsa Meets Jazz—Masters of the Keyboard,” it commemorated the 2nd Anniversary of the “Salsa Meets Jazz” series at The Village Gate. Although the event was not recorded, it marked a significant milestone in the history of jazz and salsa fusion, a testament to the power of their collaboration.
Years later, trombonist Conrad Herwig, who performed with McCoy as a sideman and continues to perform with Eddie, attempted to reunite the duo at the Blue Note in New York City. However, the performance never happened due to their busy schedules and McCoy’s health.
Herwig’s latest recording, “The Latin Side of McCoy Tyner” (Savant), features Palmieri’s interpretation of McCoy’s “Walk Spirit, Talk Spirit,” which adds fresh depth and richness and highlights a unique and profound musical and spiritual exchange between the two musical giants.
To sample McCoy’s “Latin Side,” I recommend you listen to “McCoy Tyner and the Latin All-Stars” (Telarc, 1999) and “Afro-Blue” (2007, Lossless).
Although not emphasized enough, the symbiotic relationship between jazz and Afro-Caribbean (Latin) music deserves recognition and applause. 

Eddie Palmieri y McCoy Tyner – Espíritus afines

NEA Jazz Master y ganador de múltiples premios Grammy, Eddie Palmieri, mencionado a menudo junto a la leyenda del jazz McCoy Tyner, es conocido por su fusión única de ritmos puertorriqueños e influencias del jazz. Entre sus atributos está su maestría, que radica en su capacidad para crear tensión, resistencia y estimulantes clímax musicales.
McCoy Tyner comenzó como un artista tradicional de hard-bop y luego evolucionó hasta convertirse en un intérprete dinámico de post-bop, introduciendo un nuevo enfoque de improvisación con progresiones de acordes pentatónicos y armonía cuartal.
McCoy y Palmieri tocan el piano con percusión, tienen poderosas manos izquierdas y abordan el piano con innovación y visión.
En 1964, después de una actuación en el Palladium Ballroom, al lado de Birdland, el fallecido gran trombonista Barry Rogers le dijo a Palmieri: “Quiero que escuches esto”. Palmieri contó: “Me llevó a Birdland un domingo para escuchar el cuarteto original de John Coltrane con el Sr. Coltrane, el bajista Jimmy Garrison, el baterista Elvin Jones y McCoy, quien tocó un solo de 15,2 minutos que continuó creciendo y construyendo (el definición misma de armonía cuartal). ¡Inmediatamente se convirtió en mi mentor!”
Es un hecho poco conocido que el 20 de febrero de 1982, en el Carnegie Hall, Palmieri y Tyner compartieron escenario en una actuación histórica anunciada como “Salsa Meets Jazz—Masters of the Keyboard”, que conmemoró el segundo aniversario de la “Salsa Meets Jazz—Masters of the Keyboard”. Meets Jazz” en The Village Gate. Aunque el evento no fue grabado, marcó un hito importante en la historia del jazz y la salsa fusión, un testimonio del poder de su colaboración.
Años más tarde, el trombonista Conrad Herwig, que actuó con McCoy como acompañante y continúa actuando con Eddie, intentó reunir al dúo en el Blue Note de la ciudad de Nueva York. Sin embargo, la actuación nunca se realizó debido a sus apretadas agendas y la salud de McCoy.
La última grabación de Herwig, “The Latin Side of McCoy Tyner” (Savant), presenta la interpretación de Palmieri de “Walk Spirit, Talk Spirit” de McCoy, que agrega nueva profundidad y riqueza y resalta un intercambio musical y espiritual único y profundo entre los dos gigantes musicales.
Para probar “Latin Side” de McCoy, te recomiendo escuchar “McCoy Tyner and the Latin All-Stars” (Telarc, 1999) y “Afro-Blue” (2007, Lossless).
Aunque no se ha enfatizado lo suficiente, la relación simbiótica entre el jazz y la música afrocaribeña (latina) merece reconocimiento y aplauso.
Featured Photo: McCoy Tyner Archives, Eddie Palmieri Facebook Page: Salsa Meets Jazz Carnegie Hall.
Tomas Peña
A graduate of Empire State College with a dual major in journalism and Latin American studies, Editor-in-Chief Tomas Peña has spent years applying his knowledge and writing skills to the promotion of great musicians. A specialist in the crossroads between jazz and Latin music, Peña has written extensively on the subject. His writing appears on Latin Jazz Network; Chamber Music America magazine and numerous other publications.

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