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Bomberos y Pleneros: Plena Combativa Sings Truth to Power!

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Puerto Rico faces many challenges, including corruption, a debt crisis, failing infrastructure, natural disasters, the pandemic, and colonial status.
Plena Combativa was founded after Adriana Santoni Rodriguez’s powerful YouTube video went viral. The lyrics protest the fugitive dust and negative impacts of coal ash generated by AES Puerto Rico, L.P., and police brutality in the municipality of Penuelos. Its popularity led to an invite to perform at a rally against the Jones Act. Santoni invited members of the all-female La Colectiva Feminista en Construcción, an intersectional feminist organization on the island, to join her, and Plena Combativa was conceived.
Plena Indignación
After reading an article by journalist and human rights activist Maria Mari Narvaez, who condemned the Puerto Rican government for corruption after Hurricane Maria, Plena Combativa member Margarita Morales Marrero was inspired to compose “El Tumbe” and the melody was composed and arranged by the collective. The song is based on their personal experiences and the island’s plight.
According to PC member Angellie Gonzalez, “El Tumbe” declares our collective frustration and determination to fight for justice and a better life. Laura Rocío Freytes Rodríguez shares her passion for the song, saying, “Whenever we play ‘El Tumbe,’ Margarita’s tirade gives me goosebumps. It serves as a reminder of how we got here and why we must keep fighting for change.”
On International Worker’s Day, the group released a single called “El Tumbe” and used the hashtag #VivoenelPaísdelTumbe to create awareness, which became viral. They also paid tribute to Ramón López’s book, “Los Bembeteos de la Plena,” by launching a single called “Bembetea“. The song is a dedication to Plenera and Dancer Carola Clark’s memory. From the beginning, Clark’s contributions to Plena established Black women’s role as protagonists of the Afro-Rican genre. The lyrics emphasize that Plena was never the exclusive domain of men and that women, non-binary, and Trans Plena musicians rightfully belong in spaces where they play, dance, and sing.
Plena Combativa collaborates with other artists and inspires them to unify their message. Additionally, they hold workshops for children and adults, encouraging them to learn to play the pandereta and compose songs. Their plans include an island-wide tour, an album dedicated to the Senior National Women’s Basketball Team, and a video series highlighting the achievements of Puerto Rican women.
Plena Combativa often performs at political and cultural events across the island, and they are frequently the only all-female group present.
Plena Combativa is Adriana Santoni Rodríguez; Angellie González Jorge; Margarita Morales Marrero; Laura Rocío Freytes Rodríguez; Laura Luz Cintrón Carrion and Lourdes A. Torres Santos.
El Tumbe Preview
Puerto Rico enfrenta muchos desafíos, incluida la corrupción, una crisis de deuda, una infraestructura deficiente, desastres naturales, la pandemia y el estatus colonial.
Plena Combativa se fundó después de que el poderoso video de YouTube de Adriana Santoni Rodríguez se volviera viral. La letra protesta por el polvo fugitivo y los impactos negativos de las cenizas de carbón generadas por AES Puerto Rico, L.P., y la brutalidad policial en el municipio de Peñuelos. Su popularidad llevó a que lo invitaran a actuar en una manifestación contra la Ley Jones. Santoni invitó a miembros de La Colectiva Feminista en Construcción, una organización feminista interseccional de la isla, a unirse a ella, y así se concibió la Plena Combativa.
Luego de leer un artículo de la periodista y activista de derechos humanos María Mari Narváez, quien condenó al gobierno puertorriqueño por corrupción tras el huracán María, Margarita Morales Marrero, miembro de Plena Combativa, se inspiró para componer “El Tumbe” y la melodía fue compuesta y arreglada por el colectivo. . La canción se basa en sus experiencias personales y la difícil situación de la isla.
Según Angellie González, miembro del PC, “El Tumbe” declara nuestra frustración colectiva y determinación de luchar por la justicia y una vida mejor. Laura Rocío Freytes Rodríguez comparte su pasión por la canción y dice: “Siempre que tocamos ‘El Tumbe’, la diatriba de Margarita me pone la piel de gallina. Sirve como un recordatorio de cómo llegamos hasta aquí y por qué debemos seguir luchando por el cambio”.
En el Día Internacional del Trabajador, el grupo lanzó un sencillo llamado “El Tumbe” y utilizó el hashtag #VivoenelPaísdelTumbe para crear conciencia, el cual se volvió viral. También rindieron homenaje al libro de Ramón López, “Los Bembeteos de la Plena”, lanzando un single llamado “Bembetea”. La canción es una dedicatoria a la memoria de Plenara y la bailarina Carola Clark. Desde el principio, las contribuciones de Clark a Plena establecieron el papel de las mujeres negras como protagonistas del género afrorriqueño. La letra enfatiza que Plena nunca fue dominio exclusivo de los hombres y que las mujeres, los músicos no binarios y Trans Plena pertenecen legítimamente a los espacios donde tocan, bailan y cantan.
Plena Combativa colabora con otros artistas y los inspira a unificar su mensaje. Además, realizan talleres para niños y adultos, animándolos a aprender a tocar la pandereta y componer canciones. Sus planes incluyen una gira por toda la isla, un álbum dedicado al Equipo Nacional de Baloncesto Femenino Senior y una serie de videos que destacan los logros de las mujeres puertorriqueñas.
Plena Combativa suele actuar en eventos políticos y culturales en toda la isla y, con frecuencia, es el único grupo exclusivamente femenino presente.
Plena Combativa es Adriana Santoni Rodríguez; Angellie González Jorge; Margarita Morales Marrero; Laura Rocío Freytes Rodríguez; Laura Luz Cintrón Carrión y Lourdes A. Torres Santos.

REFERENCE

Echevarria, Luis – Talento (787) Plena Combativa (El Adoquin Times, 5/16/2021)
El Adoquin Times (4/27/2020) Plena Combativa releases its First Single (4/27/2020)
El Adoquin Times Plena Combativa releases its Second Single (6/12/2020)
Reichard, Raquel – In Puerto Rico, A New Generation of Women’s Plena Groups Are Raising Their Voices (Remezcla, 4/18/19)
Rodriguez, Adriana Santoni – Afro-Puerto Rican Plena Fights Erasure With Queer Collaboration (LatinX Project at NYU 3/21/23)
Update: November 4, 2023
A graduate of Empire State College with a dual major in journalism and Latin American studies, Editor-in-Chief Tomas Peña has spent years applying his knowledge and writing skills to the promotion of great musicians. A specialist in the crossroads between jazz and Latin music, Peña has written extensively on the subject. His writing appears on Latin Jazz Network; Chamber Music America magazine and numerous other publications.

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