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Sangre Nueva: Saxophonist and Composer Jonathan Suazo Celebrates “Ricano” at Teatro Latea

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On Saturday, August 5, 2023, saxophonist JONATHAN SUAZO celebrated the release of RICANO at the Clemente Soto Vélez Cultural and Educational Center’s TEATRO LATEA.
While studying at the Berklee Global Jazz Institute, Suazo researched the cultures of Puerto Rico and the Dominican Republic. This research inspired him to create Ricano, a visionary and dynamic fusion of Afro-Caribbean rhythms with elements of jazz, spoken word, chants, improvisation, and danceable folkloric rhythms.
During the performance at Teatro Latea, a spacious and audience-friendly venue, the show began with Don’t Take Kindly, a song composed by Suazo as a positive response to experiencing discrimination. The bluesy and gospel-like feel of the song, along with the dramatic vocal performances by Fabiola Méndez and Tanicha Lopez, effectively conveyed Suazo’s message.
In the introduction to Esperanza pa’ mi pueblo (Hope for my people), Suazo addresses the complex social and political times we live in, reminding the audience of hope in minor and significant details.
The essence of Dharma is based on the Puerto Rican bomba rhythm called Yubá. Additionally, contemplates fulfilling one’s obligation. As in the past, the mighty chorus played a crucial role in conveying the song’s mood and Suazo’s message.
Somos mas que tu salutes and captures the loss of the activist and champion of plena, Tito Matos, who passed away tragically in 2002.
A highlight of the evening was Tanicha Lopez’s passionate rendition of the Puerto Rican anthem, Verde Luz, which brought Emil “Hijo de Boriken’s” lyrics to life.
Suazo’s interpretation of Juan Luis Guerra’s Amapola was a crowd-pleaser. As was, Ser de aqui, performed by vocalist, cuatro player Fabiola Méndez in the Puerto Rican style known as aguinaldo lamento. Other memorable moments included the ensemble’s interpretation of Heroes and Afro Domi.
The performance closed with Seguimos Luchando, seamlessly blending Afro-Puerto Rican and Afro-Dominican rhythms while speaking truth to power in the spirit of groups like Plena Combativa.
Suazo’s ensemble blends modern, Afro-Puerto Rican, and Afro-Dominican elements seamlessly into the traditional structure, creating a unique and captivating sound and visual experience.
Fabiola Méndez and vocalist Tanicha Lopez’s vocals were dynamic. The outstanding rhythm section featured bassist Ricky Rodriguez, pianist Eduardo Zayas, drummer Francisco Alcalá, and a powerful Afro-Caribbean percussion section. 
Teatro Latea is a hidden gem in New York City that offers an affordable, spacious, communal space for diverse and inclusive programming. For more information on their upcoming events, click HERE.
Ricano Preview
El sábado 5 de agosto de 2023, el saxofonista JONATHAN SUAZO celebró el lanzamiento de RICANO en el TEATRO LATEA del Centro Cultural y Educativo Clemente Soto Vélez.
Mientras estudiaba en el Berklee Global Jazz Institute, Suazo investigó las culturas de Puerto Rico y República Dominicana. Esta investigación lo inspiró a crear Ricano, una fusión visionaria y dinámica de ritmos afrocaribeños con elementos de jazz, palabra hablada, cánticos, improvisación y ritmos folclóricos bailables.
Durante la presentación en el Teatro Latea, un espacio espacioso y acogedor para el público, el espectáculo comenzó con Don’t Take Kindly, una canción compuesta por Suazo como respuesta positiva a la discriminación. La sensación de blues y gospel de la canción, junto con las dramáticas interpretaciones vocales de Fabiola Méndez y Tanicha López, transmitieron efectivamente el mensaje de Suazo.
En la introducción a Esperanza pa’ mi pueblo, Suazo aborda los complejos tiempos sociales y políticos que vivimos, recordándole a la audiencia la esperanza en detalles menores y significativos.
La esencia de Dharma se basa en el ritmo de bomba puertorriqueña llamado Yubá. Además, contempla el cumplimiento de la obligación. Como en el pasado, el poderoso coro jugó un papel crucial a la hora de transmitir el tono de la canción y el mensaje de Suazo.
Somos más que tu saluda y captura la pérdida del activista y defensor de la plena, Tito Matos, quien falleció trágicamente en 2002.
Lo más destacado de la noche fue la apasionada interpretación de Tanicha López del himno puertorriqueño, Verde Luz, que dio vida a la letra de Emil “Hijo de Boriken”.
La interpretación de Suazo de Amapola de Juan Luis Guerra agradó al público. Como lo fue, Ser de aquí, interpretado por la vocalista y cuatrista Fabiola Méndez en el estilo puertorriqueño conocido como aguinaldo lamento. Otros momentos memorables incluyeron la interpretación del conjunto de Heroes y Afro Domi.
La actuación cerró con Seguimos Luchando, mezclando a la perfección ritmos afropuertorriqueños y afrodominicanos mientras dice la verdad al poder en el espíritu de grupos como Plena Combativa.
El conjunto de Suazo combina a la perfección elementos modernos, afropuertorriqueños y afrodominicanos en la estructura tradicional, creando una experiencia sonora y visual única y cautivadora.
La voz de Fabiola Méndez y la vocalista Tanicha López fue dinámica. La destacada sección rítmica contó con el bajista Ricky Rodríguez, el pianista Eduardo Zayas, el baterista Francisco Alcalá y una poderosa sección de percusión afrocaribeña.
Teatro Latea es una joya escondida en la ciudad de Nueva York que ofrece un espacio comunitario espacioso y asequible para una programación diversa e inclusiva. Para obtener más información sobre sus próximos eventos, haga clic AQUÍ.

RECOMMENDED LISTENING

FABIOLA MÉNDEZ – AFRORRIQUEÑA
JONATHAN SUAZOMEMORIAS VIVAS
TANICHA LOPEZ – PROTESTA LA PROPUESTA – SINGLE
FEATURED PHOTO: ROPEADOPE RECORDS.

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