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Victor Rendón Celebrates Mambo Boulevard

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JDP: Congratulations on the release of Mambo Boulevard. Listeners are in for a treat!
VR: Thank you for supporting our music.
TP: As I understand it, the ensemble started as a rehearsal band that plays stock (standard) charts. 
VR: When I was in college, I wanted to be a big band drummer. I saw the connection between the American big bands and the orchestras of Tito Puente and Machito. Of course, when I formed the big band in 2012, I didn’t have the repertoire I have now. I had arrangements by Buddy Rich, Count Basie, and Thad Jones, as well as songs I composed for Lehman College. I started with that, but the band members contributed arrangements, and it took off! I saw the potential within a year, and it turned into an “official” band. 
JDP: How critical was the residency at The Nuyorican Poets Cafe
VR was significant in rehearsing, recording, and working out the material in front of a live audience. The tune, Chale, which appears on Mambo Boulevard, went through six incarnations before I settled on the final version.  
JDP: For the record, the pandemic interrupted the residency, but it is ongoing. I am sure you are looking forward to returning to the stage.  
VR: I can’t wait! We share the residency with percussionist Wilson “Chembo” Corniel, who performs on alternate Wednesdays. 
JDP: In 2016, the Bronx Conexion Latin Jazz Big Band released the album True Flight, which was well-received. Why the long gap between recordings? 
VR: Time flies! The music was completed in February or March 2020. The original plan was to release Mambo Boulevard in May, and the pandemic struck in March. Given the gravity of the pandemic, I decided to put everything on hold. Also, I lost a lot of fellow musicians. It wasn’t appropriate. Also, I wanted to keep the CD private during the pandemic. So, I decided to wait until Spring. Concerning the gap between recordings, I was planning, trying out the tunes, and staggering the cost of the recording. Lest we forget, it’s an independent recording. The entire process took about four years. Ultimately, I plan, wait, and do it right.
JDP: It shows! The production, the music, and the presentation are top-notch. 
VR: Yes, I’ve received much positive feedback on those tunes. Also, Latin jazz tunes are not abstract. Mambo Boulevard includes mambo, Cuban son, boogaloo, songo, timba, cha-cha, bolero, and a lively descarga (jam session). The album contains something for everyone. I want the public to appreciate the band.
JDP: Obviously, a live CD Release is out of the question. When they do, will you celebrate the release of Mambo Boulevard at the Nuyorican Poets Cafe?
VR: Of course! Also, I plan to film a video in June or July for promotional purposes. 
TP: Mambo Boulevard is a fine recording. It keeps the big band tradition alive; the repertoire is diverse, exciting, and danceable. Also, as the liner notes state, it’s the next best thing to experiencing the Bronx Conexion Latin Jazz Big Band in a live setting. Mambo Boulevard is available on all digital platforms.
Mambo Boulevard Preview
VR: Thank you, Tomas.
JDP: Felicitaciones por el lanzamiento de Mambo Boulevard. ¡Los oyentes están de enhorabuena!
VR: Gracias por apoyar nuestra música.
TP: Según tengo entendido, el conjunto comenzó como una banda de ensayo que tocaba listas de éxitos (estándar).
VR: Cuando estaba en la universidad, quería ser baterista de una big band. Vi la conexión entre las big bands americanas y las orquestas de Tito Puente y Machito. Por supuesto, cuando formé la big band en 2012, no tenía el repertorio que tengo ahora. Tenía arreglos de Buddy Rich, Count Basie y Thad Jones, así como canciones que compuse para Lehman College. Empecé con eso, pero los miembros de la banda contribuyeron con los arreglos y ¡despegó! Vi el potencial en un año y se convirtió en una banda “oficial”.
JDP: ¿Qué importancia tuvo la residencia en The Nuyorican Poets Cafe?
La realidad virtual fue importante a la hora de ensayar, grabar y elaborar el material frente a una audiencia en vivo. La melodía, Chale, que aparece en Mambo Boulevard, pasó por seis encarnaciones antes de decidirme por la versión final.
JDP: Para que conste, la pandemia interrumpió la residencia, pero continúa. Estoy seguro de que estás deseando volver a los escenarios.
VR: ¡No puedo esperar! Compartimos la residencia con el percusionista Wilson “Chembo” Corniel, quien actúa los miércoles alternos.
JDP: En 2016, la Bronx Conexión Latin Jazz Big Band lanzó el álbum True Flight, que fue bien recibido. ¿A qué se debe el largo intervalo entre grabaciones?
RV: ¡El tiempo vuela! La música se completó en febrero o marzo de 2020. El plan original era lanzar Mambo Boulevard en mayo y la pandemia golpeó en marzo. Dada la gravedad de la pandemia, decidí dejar todo en suspenso. Además, perdí a muchos compañeros músicos. No fue apropiado. Además, quería mantener el CD en privado durante la pandemia. Entonces decidí esperar hasta la primavera. En cuanto al intervalo entre grabaciones, estaba planificando, probando las melodías y calculando el coste de la grabación. No lo olvidemos, es una grabación independiente. Todo el proceso duró unos cuatro años. En última instancia, planifico, espero y lo hago bien.
JDP: ¡Se nota! La producción, la música y la presentación son de primera.
VR: Sí, he recibido muchos comentarios positivos sobre esas canciones. Además, las melodías del jazz latino no son abstractas. Mambo Boulevard incluye mambo, son cubano, boogaloo, songo, timba, cha-cha, bolero y una animada descarga (jam session). El álbum contiene algo para todos. Quiero que el público aprecie a la banda.
JDP: Obviamente, un lanzamiento en CD en vivo está fuera de discusión. Cuando lo hagan, ¿celebrarás el lanzamiento de Mambo Boulevard en el Nuyorican Poets Café?
VR: ¡Por supuesto! Además, planeo filmar un video en junio o julio con fines promocionales.
TP: Mambo Boulevard es una buena grabación. Mantiene viva la tradición de las big band; el repertorio es diverso, emocionante y bailable. Además, como dicen las notas, es la mejor opción después de experimentar la Bronx Conexion Latin Jazz Big Band en vivo. Mambo Boulevard está disponible en todas las plataformas digitales.

VR: Gracias, Tomás.

ABOUT VÍCTOR RENDÓN

Victor Rendón is a highly respected educator and author. He studied intensively for many years with Jimmy Ramirez, Dr. Rosemary Small, Louie Bauzo, John Almendra, “Little” Ray Romero, Frankie Malabe, Mike Collazo Sr., Pablo Rosario, Changuito, Roberto Borrell, John Amira, Morris “Arnie” Lang, as well as jazz drummers Paul Guerrero, Henry Okstel, & Charli Persip among others. He has worked as a side man with Mongo Santamaria, Chico O’Farrill, Carlos “Patato” Valdés, Ray Santos Orchestra, Grupo Caribe, Latin Jazz Coalition, The “New” Xavier Cugat Orchestra, Grupo Latin Vibe, Los Mas Valientes, Rudy Calzado, and many others.
As an author and transcriber, his work has appeared in Modern Drummer, Percussive Notes, LP Newsletter, Music in Motion Films, DCI Music Video, and Drum! Magazine, and Warner Bros. Publications. He is the author of The Art of Playing Timbales, distributed by Alfred Publishing. For several years, Victor also published the semi-annual magazine Latin Percussionist.
Rendón holds a Bachelor of Music from the University of North Texas and a Master’s in education from Hunter College in the New York City Public Schools. A successful clinician, he conducts workshops in Latin percussion styles. Also, Rendón is an LP, Sabian, Vic Firth, and Evans performing artist and educator.

ACERCA DE VÍCTOR RENDÓN

Víctor Rendón es un educador y autor muy respetado. Estudió intensamente durante muchos años con Jimmy Ramirez, Dr. Rosemary Small, Louie Bauzo, John Almendra, “Little” Ray Romero, Frankie Malabe, Mike Collazo Sr., Pablo Rosario, Changuito, Roberto Borrell, John Amira, Morris “Arnie” Lang, así como los bateristas de jazz Paul Guerrero, Henry Okstel y Charli Persip, entre otros. Ha trabajado como acompañante de Mongo Santamaría, Chico O’Farrill, Carlos “Patato” Valdés, Ray Santos Orchestra, Grupo Caribe, Latin Jazz Coalition, The “New” Xavier Cugat Orchestra, Grupo Latin Vibe, Los Mas Valientes, Rudy Calzado, y muchos otros.
Como autor y transcriptor, su trabajo ha aparecido en Modern Drummer, Percussive Notes, LP Newsletter, Music in Motion Films, DCI Music Video y Drum! Revista y publicaciones de Warner Bros. Es autor de El arte de tocar timbales, distribuido por Alfred Publishing. Durante varios años, Víctor también publicó la revista semestral Latin Percussionist.
Rendón tiene una Licenciatura en Música de la Universidad del Norte de Texas y una Maestría en Educación de Hunter College en las Escuelas Públicas de la Ciudad de Nueva York. Un clínico exitoso, dirige talleres en estilos de percusión latina. Además, Rendón es artista escénico y educador de LP, Sabian, Vic Firth y Evans.

FEATURED PHOTO: Photographer, Andrew James.

Tomas Peña
A graduate of Empire State College with a dual major in journalism and Latin American studies, Editor-in-Chief Tomas Peña has spent years applying his knowledge and writing skills to the promotion of great musicians. A specialist in the crossroads between jazz and Latin music, Peña has written extensively on the subject. His writing appears on Latin Jazz Network; Chamber Music America magazine and numerous other publications.

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